بتحـــب من أكثــــــر ؟ مراتك وإلا شغلك !!:)

الكاتب : الصقر_1   المشاهدات : 348   الردود : 0    ‏2006-07-10
      مشاركة رقم : 1    ‏2006-07-10
  1. الصقر_1

    الصقر_1 قلم ماسي

    التسجيل :
    ‏2005-12-20
    المشاركات:
    13,128
    الإعجاب :
    0
    السلام عليكم ورحمة الله

    مراتك ولا شغلك..!! :)

    [​IMG]

    تتهم كل نساء العالم الرجال بأنهم بيحبوا شغلهم اكتر مابيحبوهم كزوجات أو كخطيبات وده في نظر الرجل صحيح، ولكن صحيح ليه؟ لهم اسبابهم ومبرراتهم

    أولا: الشغل بيصرف عليا.......بس أنا اللي بصرف عليها

    ثانيا:في الشغل ممكن تزعق براحتك وزعيقك يجيب نتيجة مع مراتك صعب انك تزعق براحتك ومهما زعقت مش هييجب بنتيجه.

    ثالثا: ممكن تزوغ من الشغل في أي وقت من غير ماحد ياخد باله أو حد من الزملاء يغطيك أنما تزوغ من مراتك........هيهات.......انسى يا عمرو

    رابعا: في الشغل عندك مدير ممكن ترضيه لو أشتغلت كويس ..... إنما مراتك لو عملت ايه....مش ممكن ترضيها وإذا رضيت....... عندك حماتك عمرها ما هاترضى أبدا.

    خامسا: فى الشغل من حقك تاخد أجازه.......عندك عارضه..واعتيادى.....ومرضى دا غير يوم الجمعه....والعطلات الرسميه.....انما مع مراتك...مش ممكن تاخد أجازه......بالعكس انت لازم تقعد جنبها في يوم الاجازه بتاعتك.

    سادسا: فى الشغل ممكن تترقى وتاخد منصب بيه....وباشا كمان ويبقى لك مكتب لوحدك.....وفراش.....وسكرتيره خاصه.....والكل يضرب لك تعظيم سلام فى البيت هاتعيش زوج وتموت زوج......واللقب الوحيد اللى ممكن تاخده لما تنادى عليك مراتك وتقولك....يابو العيال..

    سابعا: الشغل لو زهقت منه ممكن تسيبه بدون مشاكل....وبسهوله انما مع مراتك......لو روحك طلعت لا يمكن تسيبها

    ثامنا: فى الشغل...لو سبته أو سويت معاشك....أو بلغت سن المعاش بتاخد مكافاه كبيره....ومعاش...وحفله تكريم، أما مراتك لو سبتها قبل ماتموت...انت اللى هاتدفع مكافأه ......وشقه كمان.......وتتحبس لو مادفعتش..........

    تاسعا: ممكن تغير شغلك وتتنقل لغيره لو لقيت شغل أحسن منه....... فى حين أنك طوووول الوقت بتشوف بنات احلى ميت مره من مراتك بس ماتقدرش تغيرها.

    عاشرا: فى الشغل....متأمن عليك عشان لو حصل لك حاجه....... ولو حصل لك حاجه.....مراتك هى اللى هاتقبض التأمين

    فى النهاية....بتحب مين أكتر...مراتك ولا شغلك:)


    .............
    زهرة جيفة عملاقة..!!

    [​IMG]
    تطالعنا في الصورة التي أمامنا سائحة محلية تقف إلى جانب "زهرة جيفة" عملاقة تفتحت في حديقة تامان رايا بمدينة بوجور باندونيسيا .
    وتنتمي الزهرة لفصيلة زهور امورفو فالوس تيتانوم الاستوائية التي قليلاً ما تتفتح واذا حدث ذلك فإنه يكون لها رائحة نتنة قوية ولذا سميت «الزهرة الجيفة».
    حديقة تامان سفاري وهي عبارة عن حديقة حيوان كبيرة وجميلة ويمكن الدخول بالسيارة والتجول بين الحيوانات ولكن "انتبه لا تفتح القزاز والا أكلك الأسد " وبالحديقة مركز حيث يوجد المسابح ويمكن استعراض السيرك مع النمور والفيلة



    ...............

    نكت علي ذوقك.. :)!!

    [​IMG]

    مرة واحدة قالت لزوجها اليوم بصيت لنفسى فى المراية لقيت نفسى قمر14 تفتكر كده غرور قالها لأ غرور ايه ده كدا يبقى عمى :)


    5 فروق بين البطة والوزة 1- تقدر تحلق شعرك زلبطة لكن ماتقدرش تحلقة زلوزة 2- فية رحالة اسمة ابن بطوطة لكن مافيش رحالة اسمة ابن وزوزة 3- تقدر تبلبط في البحر لكن ماتقدرش تبلوز فية 4- كلنا بنتغطى في الشتاء ببطانية لكن مابنتغطاش بوزانية 5- الوزة كانت زمان بطة لكن الشيطان وزها :)



    واحد فافى وهو نازل من البيت مامته سالته "رايح فين؟" فقال لها "مش هقولك انا حر" ، نزل ووقف تاكسى فالسواق ساله "على فين يا باشا؟؟؟" قال له يعنى أنا مقولتش لمامي هقول لك أنت" :)

    مدرس لغة عربية بيدى درس خصوصى لطالب والده جزار فطلب المدرس من التلميذ وضع كلمة ينابيع فى جملة من عنده فكر التلميذ طويلا وقاله لما "بكون واقف فى المحل مع ابويا ينابيع يا ابويا يبيع" :)

    مرة في 3 بخلاء راحو لي تبرع لجمعية خيرية فالاول قال انا حطلع مبلغ و ارميه علي الحيطة و اللي يلزق حتبرع بيه اللي يوقع اخدو انا و التاني قال انا المبلغ اللي احدفو في السما و يلزق حتبرع بيه اللي ينزل حخدو انا و التالت قال انا هااعمل حفرة في الحيطة و ارمي الفلوس اللي يوقع جوة حتبرع بيه :)


    إلى لقـــــــــــــــاء :)
     

مشاركة هذه الصفحة