ريا وسكينة الجزء الثاني

الكاتب : حضرمية مغتربة   المشاهدات : 2,867   الردود : 63    ‏2006-03-20
      مشاركة رقم : 1    ‏2006-03-20
  1. حضرمية مغتربة

    حضرمية مغتربة مشرف سابق

    التسجيل :
    ‏2002-11-05
    المشاركات:
    14,712
    الإعجاب :
    0
  2.   مشاركة رقم : 2    ‏2006-03-20
  3. حضرمية مغتربة

    حضرمية مغتربة مشرف سابق

    التسجيل :
    ‏2002-11-05
    المشاركات:
    14,712
    الإعجاب :
    0
    بداية المشهد .... كاميرا واحد
    تجمع الجميع في ساحة السوق وبصوت واحد
    " سلامات سلامات ياحبيبنا يا بلديات شف سافروا معاه كم واحد وما وحشنا منهم واحد لا لا لااااااا دنته واحشتنا بالزاااات تسوى ايه العيشة بعيد وانته فيها غريب ووحيد طب لا لا لاااااااااااااااه دنتا وحشتنا بالزات"
    وقد كان هذا الترحيب لجراندايزر الذي اتى من سفرة طويلة ، وفرحة الناس به لا توصف إلى أن توقف الصوت فجأة وأتت مفرقة الجموع رحاله
    رحالة : وسسسسسسسع منك لييييه وسسسسسسع ....مييييييين جراند مش معقولة اني بنستنوك الوقت ده كله بالبيت وانته عاملي زيطة هنا هو امشي قدامي
    جراند: رحالة ازيك وحشتيني (اللهجة اتغيرت)
    رحالة : " ديل الكلب ما ينعدل ولو علقت فيه قالب" ماتحولوش تعمل فيها متحضر وبيه حتبقى بلديات زي مانته ولو أعدت مليون سنه تحول بنفسكو
    المعلم مستقيل : مبط فضيها سيرة يختشي يارحاله وسيبي الراجل يفرح بالزيطه دي الله
    "المعلم مستقيل : هو معلم عريض المنكبين ضخم الجثة أصلع الرأس يكره الغزال كرها شديدا "

    نعمل استوب أرب الكاميرا يالأ
    أخذت رحاله يد جراندايزر وسحبته أمامها الى البيت ..
    بنفس اللحظة كانت الغزال ولابيرنث يخططان لجريمة جديدة من جرامئهم

    الغزال : بص يالابيرنث البنت المفعوصة بنت عدن انا شفتها اول امس بالسوق دي كانت مليانه أصفر من فوقاني لتحتاني ذهب يالابرينس ززهب
    لابيرنث : انتي ألتي لي هي منين ؟
    الغزال : الله مالك بقولك هي مصرية بس مامتها هندية جت من الهند دحنا اول مرة بنشوفوا مصري بيتجوز هندية على رأي المثل "ده الناس خيبتها سبت وحد وهي خيبتها ما مرت على حد"

    طق طاق ططق طاققققق طققققطقطق طااق

    رحاله : افتحوا دتكوا نيله تنيلكوا
    جراند : اهدي بس يا رحاله انا ماعملتوش حاجة عشان تعملي لي كده بتشديني من وداني ليه بس
    رحاله : مش انا الست الحديدية يبقى خلاص ما تتكلموش وتمشي وانته جنمب الحيطة فهمت والا نفهموك بطرقنا الخاصة
    الغزال : تك تكتاك تفتح الباب ايييييييه مالك شد الراجل من ودانه وصتك لاخر الحته ليه اتفضل ياجراند نورتوا بيتك
    لابيرنث : جرااااااند ببالاحضان بالاحضان ويهمس في ودانه : ايه اللي جابك دنته كنت في جنه رجعت للنار ليه بس

    رحاله : ابعد يالابرنس عنه دي الكولونيا بتاعك مش ممكن هو انتي ازاي بتتحملوه ياغزال
    غزال : سيبي السيرة دي يارحاله وامشي نخططوه منشان البنت المفعوصة بنت عدن

    ....................................
    المشهد الثاني .. كاميرا الف قرب ياعم مدبولي
    بين الحتت
    بسيم اليمن من تحت يغني لفوق
    "" حبه فوق وحبه تحت الحلو ساكن فوق وانا اللي ساكن تحت يا اهل الله ياللي فوق ما تحنوا على اللي تحت "
    شوية وقدر ميه على راااااسه يانهار كروهات على اسود (ياسعم يانهار ابيض على اسود )

    مطير الضبح : ايه يابسيم كل يوم بتتهزأ كده وما بتبطلش
    بسيم : اعمل ايه يا مطير على قولة أحمد عدوية "كتاب حياتي ياعين ما شفت زيه كتاب الفرح فيه سطرين والباقي كله عزاب "
    مطير الضبح : بص بص بص ااااه ياعيوووني بص شايف اللي انا شايفه
    بسيم : ايه مالك بتبص فيييين
    مطير الضبح : العروسة اللي جاية من الحته السانية
    يقاطعهما
    خالوووو : على راي المثل بالشارع عروسه وبالبيت جاموسه
    مطير الضبح : دنا امووت واعرف انته بتكرهوا تشوف الجمايس أقصد العرايس ليه

    الغزال : امشي امشي يالأ منك ليه بتتجمعوا عند بقالتي ليييييه سبتوا الحته كلها وجيتوا هنا لييييييه ماتروحوا عند مستقيل الأقرع ولا ما بيملوش عينيكو

    قام الثلاثة متجهين لمقهى المعلم مستقيل
    وفي نفس اللحظة اقتربت بنت عدن من بقالة الغزال
    الغزال : اهلا اهلااااااا نورتي الحته يختشي نورتي هو انا بقول دي الدنيا رواق بسبب ايه اتاريه حضرتك نورتي
    بنت عدن وبكل دلع : هو انتي بتعرفيني
    الغزال : " ياللي تاعبني سنين في هواه عامل نفسه ما يعرفناش " ايوة يختشي دنا ربيتك بادية دووول بصي بصي بايديي دول
    بنت عدن : والله نهي معلوم كيا بولاه
    الغزال : بتقولي ايه نخرة معلوم كيس بولاه

    ماعلينا يختشي ايه رايك تجي اليوم عندنا تتغدي اصلا رحاله عامله كبه اسكندراني حتكلي صوابعك وراها
    بنت عدن : الله دنا بحب الكيما الاسكندراني أوي
    الغزال : كيما ايه بقولك كبه كيما كيما كله يهون عشان الفوقاني والتحتاني يختشي
    أخذت الغزال بنت عدن معها للبيت وبالطريق قابلهما رماد العيون

    رماد العيون : طعمييييييييييية فووووووووووووول تعالا منك ليه قرب واغلي على 460 درجة نكت يقولك مرة واحد من بلدكو قال لأبوه عايز أشترى محمول ! قاله بشرط تركب إخواتك معاك ..
    بنت عدن : الله الله ممكن تديني حبة طعمية ياانكل
    الغزال : سيبيكي منه ده عامل فيها عربية نكت متنقل
    رماد العيون : ايه يا ست الكل مش عاوزه رزقنا يمشي والا ايه مبط سيبي الرزق يجينا
    بنت عدن : خذ يانكل ده جنيه بحاله بس تقولي نكته
    رماد العيون : ياارض احفظي ماعليكي دنتي حتة بنت ماحصلتش
    الغزال : نعم نعم يارووح امك إنته فاكرها وحده من اياهم لم نفسك أحسن ما ألم عليك الشارع كله
    رماد العيون : دنتي باين عليكي بنت ناس علي النعمة لأكون كاتب كتابي عليك الليله
    الغزال : اييييييييه هي وكاله من غير بواب والا ايه امشي يابت امشي الكبة الاسكندراني بتستناكي

    كاميرا مليون قرررررب
    مشت بنت عدن مع الغزال الى البيت المشؤوم وهناك تم القضاء عليها بمساعدة لابيرنث ورحاله وجراندايزر بعد صراع كبير بينهم وبينها (فيها عرق هندي ومصري قاومت لين آخر رمق )

    كاميرا صفر خلص المشهد
    انتظروا الضحية الثالثة


    شكر خااااااااااص لمجروحة بوظبي على مساعدتها لي ببعض الكلمات :)
     
  4.   مشاركة رقم : 3    ‏2006-03-20
  5. بسيم الجناني

    بسيم الجناني مشرف سابق

    التسجيل :
    ‏2003-09-16
    المشاركات:
    10,620
    الإعجاب :
    0
    موضوع روعه وفكرته أجمل

    ولي عودة بالموضوع للتمتع بهذا الإبداع :)
     
  6.   مشاركة رقم : 4    ‏2006-03-20
  7. المعنّى

    المعنّى عضو

    التسجيل :
    ‏2005-01-27
    المشاركات:
    78
    الإعجاب :
    0
    حتى وان كان منقولا

    الا يكفينا انه موضوع جميل وبين ايدينا ؟

    سيدتي

    سأتابع فصولك

    شكرا لك
     
  8.   مشاركة رقم : 5    ‏2006-03-20
  9. سحابه صمت

    سحابه صمت قلم ماسي

    التسجيل :
    ‏2004-03-24
    المشاركات:
    13,628
    الإعجاب :
    0
    السلام عليكم ..

    حين يسكن الابداع القلم ...
    غالبا ما يمتلك الكاتب ..موهبه ما..تناسب قدراته فتميزه عن غيره وتستحق
    بالفعل الاهتمام والمتابعه..لما لها من شد وجذب وتنوع وزخرف في الحديث
    من حيث اللهجه وصعوبتها ووضعها بشكل نتخيله نحن القراء


    حين يسكن الابداع القلم ..

    حين يحمل بافكارنا الى تخيل ما يكتبه المبدع ..

    حين لا نمل من قراءه ..نص بصيغه سرد بشكل اقصوصه وضعت وكاننا بالفعل
    نشاهد تلفاز يدور احداثه وكان الكاميرا ...تحدث التوقف والاكشن لبدايه المشهد


    هو استشعار جديد وسياق رائع
    يبدع فيه الكاتب نحو اتجاهين
    هو الاتجاه في المتابعه لما تحمله من حراره
    في التعمق والاقبال لما هو اتي وكانه مسلسل باحداث تضم اعضاء المجلس
    بجمال روح تخليهم وبصدق حبهم لمشاركه ادوار تبدع به اختي حضرميه
    من طرح اسلوبها الجديد من تصوير ومن تعبير في اللهجه وتتابع في الاحداث
    وبالتالي فهو مساند
    للاتجاه الثاني وهو الاجاده بالفعل ..بان المبدع مثل بحر
    وعطائه متجدد مما يجعلنا نفكر بان نتقبل اسلوب المواضيع بطرح ينتمي الى
    الارتقاء ..من حيث الكتابه والانتاج والاخراج ...

    بالفعل اسلوب رائع ...

    يحمل في نص السطور تقمص الحظور في اسلوب فكاهي بسخريه تمتلك القدره
    على امتصاص كل قارى في كتابته الادبيه ..المخلوطه بالهجه شعبيه تحمل من الكلمات
    ما تدل على سعه فهم الكاتب واطلاعه الرائع
    ومع الكيفيه التي بالفعل قامت بها الاخت حضرميه

    الغاليه حضرميه تميز اهنيك به لعيني كل قارىء يطلع لحروف تليق بالسطر
    حروف وسلسه كلمات تقاس بابداعك ورصيدك المتزايد ..

    كل الشكر لك بباقه ورد لتلك الحروف ..التي وضعت فطرحت فتناولت فاوصلتنا
    ووصلت ..الى حيز مترامي من التأمل ...والى موقعك الأدبي منه..


    سحابه صمت ..
     
  10.   مشاركة رقم : 6    ‏2006-03-20
  11. المعنّى

    المعنّى عضو

    التسجيل :
    ‏2005-01-27
    المشاركات:
    78
    الإعجاب :
    0
    تحية لك

    استاذي

    سحابة صمت

    ردك ياتي كخاطرة جميله

    تضفي جمالا ورونقا

    لا يضاهيه جمال

    دمت أنيقا
     
  12.   مشاركة رقم : 7    ‏2006-03-20
  13. life_engineer

    life_engineer قلم فضي

    التسجيل :
    ‏2006-03-17
    المشاركات:
    4,184
    الإعجاب :
    0
    الموضوع روووووووووووووووووووووووعة

    و الله العظيم ..انه ابداع

    شيء عجيب يا حضرومة

    ساعات أفكر من وين تييج مثل هاي الأفكار المبدعة..

    تنفعين تكونين مخرجة أفلام يمنية...

    خخخخخخخخخ
     
  14.   مشاركة رقم : 8    ‏2006-03-20
  15. خالد محمد

    خالد محمد قلم ذهبي

    التسجيل :
    ‏2004-08-15
    المشاركات:
    6,631
    الإعجاب :
    2
    سبحان الله لم أدخل المجلس من مده طويله ..
    إلا أن قلمي هرول بدون علمي ..
    نحو موضوعك وللوهلة الاولى ..
    أرى من أقتباس قلمي من أحرفك البهيه ..
    التي طالما نعلم أنها مركز للأبداع والفنون ..
    أعجاب أمتزج بالبسمه الفانيه بعد خروجي من هاهنا ..
    فخر وأعتزاز بوجودك ومن امثالك في مجلسنا المرموق ..
     
  16.   مشاركة رقم : 9    ‏2006-03-20
  17. 5alooo

    5alooo قلم فضي

    التسجيل :
    ‏2005-04-12
    المشاركات:
    3,959
    الإعجاب :
    1
    خالوووو : على راي المثل بالشارع عروسه وبالبيت جاموسه
    هههههههههههههههههههههههههههههههههه



    موضوع روعه وفكرته أجمل

    ولي عودة بالموضوع
     
  18.   مشاركة رقم : 10    ‏2006-03-20
  19. جرانديزر

    جرانديزر قلم ماسي

    التسجيل :
    ‏2005-05-19
    المشاركات:
    14,569
    الإعجاب :
    0
    لي عوده ان شاء الله
     

مشاركة هذه الصفحة